حادثه خونین ده محرم درهرات به سود کيها بود؟
استاد پرویز بشرمل استاد پرویز بشرمل

تر سیم کار یکاتور حضرت  محمد (ص)  در تمام جهان اسلام همچوبمبی  منفجر شد.

بنیاد گرایان واسلام  سیاسی با بهره  برداری از ین  حادثه به انجام و سازماند هی مسلما نان از طریق راه پیمائی ها و تظاهرات ها پر داختند که افغانستان نیز از ین پروسه عقب نماند و با برپائی تظاهرات خونین این حادثه را محکوم نمودند .

درهرات ازتاریخ 19/11/1384/از طرف شورای علما وروحانیون  مردم به راه پیمائی فرا خوانده شدند که این راه پیمائی فردای آن روز یعنی چهارشنبه نهم محرم الرام مطابق 20/11/1384/بشکل خشونت باری ادامه داشت و تظاهرات کنده گان دکاکین  ووسایط سر راه خود را تخریب  نمودند .

روز پنج شنبه دهم محرم 20/11/1384/گروپ های اهل تشیع عزاداران حســینی برای اولین  بار در تاریخ هرات  با کاروان  های  عزاداران بداخل شهر هرات به راه  پیمائی  پرداختند و با  ایجاد کمپ هايي در سر چاراهی ها به احساسات اهل تسنن دامن زدند و از  طرفی خواستارعزا دارای حسینی در داخل مسجد جامع بزرگ شهر هرات شدند که از طرف والی هرات  به ایشان اجازه داده شد یک گروپ موتر سایکل سوار از اهل تسنن با پر چم ها و شعارهای برضداهل تشیع در داخل  شهر به مشتعل کردن احساسات اهل تسنن شروع کردند ومردم با جمع شدن در داخل مسجد جامع از ورود اهل تشیع بداخل مسجد جامع جلو گیری کردند . 

با حضور یافتن والی در داخل مسجد جامع بعضی حلقات برضد وی شعار دادند  .

بعدآ مردم از مسجد جامع خارج شده و پر چم هاو شعار هايي که ازقبلآ تهیه شده بود برایشان توضیع و به سمت مراکز عزا دارای هدایت شدند که از طرف پولیس ملی اسکور ت میشدند گروپ های معین  که هداف  خاص خود را داشتند .

در ین دو طرف جابجا و مسلح شدند در گیری در مناطق شهر نو چارسوق و سرک غور درواز شروع شد که با کشته شدن هفت تن وزخمی شدن بیش از دو صد نفر آتش زدن دو تکیه خانه و یک مسجد با سر بریدن ملاامام آن از اهل تسنن چور و چپاول مارکیت ها٬ گاراج ها٬دهها منازل شخصی و آتش  زدن آنها ختم شد .

طرفین با سلاح گرم و سرد ٬کلاشنکوف  ٬تفنگنچه ٬نارنجک٬ کارد٬ چاقو وچماق مجهز بودند .

شبانگاه ولسوالی های اطراف شهر هرات از طرف قومندانهای جهادی مسلح شدند .که با ایجاد کمربند امنیتی اطراف شهر از ورود آنها بداخل شهر جلوگیری به عمل آمد.

  کشور همسایه ما ایران که در طو ل تاریخ بیست و هفت  ساله رژیم  بنیاد گرایش

همیشه بطور غیر مستقیم و بشکل استخباراتی کمک های پنها نی تسليحاتی و پولی برای باند هايي که منافع آن کشور را تامین میکنندادامه داده و از نبود امنیت در افغانستان سود میبرد.

1- در حالیکه مذاکرات بین افغانستان   ترکمنستان وپاکستان بخاطر انتقال  لوله گاز از طریق غرب  افغانستان در جریان بود.

و بار دیگر غرب افغانستان نا امن وبی ثبات جلوه کند واز طریق دیگر نیروهای امریکائی را که سر مو ضوع انرژی اتمی با ایران در گیر است در افغانستان و عراق در کشور همسایه خود مصروف  نگهدارد تا با گذشت زمان فشار امریکا را کمتر  سازد.

2- فرمانده های جهادی که  به مرور زمان قدرت  ٬صلاحیت  ٬و مدارک عا یداتی خود را در هرات از دست داده بودند بار دیگر از ین حادثه سودبرده سازماندهی افراد از هم پاشیده خودرا احیا  و از طریق رادیو تلو یزیون هرات حتا شبانه تا پنج بار سخنرانی نموده و از مو ضع حزبی و جهادی خود دفاع نمودند .واشخاص که مردم منتظر محاکمه آنها بودند از طریق تلویزیون بحیث نماینده گان دولت مرکزی ویا عضوکمیسیون بررسی حوادث معرفی شدند.

تا روحیه مخا لفین  خود را ضعیف بسازند و بار دیگر همچو  فاتحین و قهرمانان جهادی ولسوالی ها و قریه هارا ما نور دهند.

ویکبار دیگر خود را در ذهن مردم احیا نمایند. وپروسه دایاگ که در ین آواخر چندتن از قومندانهای  جهادی  را تحت فشار قرار داده بود حتا از وظایف  رسمی شان سبکدوش   شده بودند .به تعویق انداخته تا با چانه زنی   بادولت مرکزی  دو باره به وظایف رسمی تعین وامتیازاتی کسب نمایند.

3- والی و قومندان امینه هرات  که خو د در ین حادثه  بشکلی سهیم بودند  باراین حوادث را بدوش رقبای خود انداخته تا  مو رال رقبای سیاسی  خود را ضعیف و مو ضع مردمی خود را بحیث قهرمانان تشعیع و تسنن محکم نمایند که چنین هم شد.

4- دوات مرکزی که هر گاه کنترول خود را در یکی از ولایات بخصوص هرات ضعیف فکر کند با بر پائی چنین شورش ها  و  اغتشاش  ها  درپی    تحکیم مواضع  خود بر آمده و مخالفین مرکز یت را به نحوی بدنام سازد .

5- باند های مافیائی که  بعد از سقوط  طالبان  درین ولایت شکل گرفته بودند با متشنج کردن  اوضاع  به چور و چپاول  پرداخته بادزدی و غارت اموال ملکی٬دولتی و موسات خارجی به  تحکیم  باند های خود پرداخته تا سیستم  حمل و نقل قاچاق مواد مخدر را تسریع بخشیده  ونیروهای  امنیتی را مصروف در چنین  اغتشاش ها بنمایند . چور و چپاول  موسسات خارجی بعد از بر طرفی اسماعیل خان وبعدآ آتش زدن آنها  یک نمونه بارز  از فعالیت این  ماندها در گذشته است ودر ین حادثه نیز به چورو چپاول مارکیت ها بخصوص گاراژ هزاره گی ها که ملیونها دالر مواد لیلامی داشت پر داخته و بعدآ آنرا حریق نمودند دولت مرکزی با فرستادن  یک هیت با صداحیت که به هیچ یک از گروه ها هرات روابط نداشته باشد . این حادثه را ریشه یا بی نموده مجرمین وسازماند هنده گان این حادثه شناسائی و به ملت مغرفی نمایند و بعدآ آنها را بدون هیچ  نوع مصلحت  بینی محاکمه نموده تا درس عبرت برای سایر اخلال گران امنیت ملی گردند و ادارات  دو لتی را  در هرات ازتعصبات قومی و مذهبی پاک ساخته  افراد که در چنین  دام ها اسیرنباشند بگارد افسوس که چنین نخواهد شد.

 

 

 

 

 


March 12th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها